Iz Trbovelj v vesolje

Avtor: Primož Kaučič | Objava: 08.12.2008

Andrej Orožen in Jure Knez sta podjetnika leta 2008. Njuna formula za uspeh? Inovacije, tesno povezane z zahtevami kupcev.


Andrej Orožen (levo) in Jure Knez

Andrej Orožen, 42, in Jure Knez, 34, sta podjetnika leta 2008. Prvi kot direktor, drugi kot tehnični direktor in strateg vodita svoje podjetje Dewesoft iz Trbovelj, ki razvija vrhunsko merilno opremo za najzahtevnejše svetovne kupce. Komisijo za izbor podjetnika leta sta prepričala ne samo s poslovnimi uspehi, ampak morda še bolj z izjemno prefinjenim občutkom za podjetništvo, s katerim sta odlično tehnično znanje »zapakirala« v svojo blagovno znamko in se z njo brez predsodkov podala na svetovni trg. In uspelo jima je.
 
Oba podjetnika smo v reviji Podjetnik prvič predstavili poleti 2005. Zato je zanimivo pogledati, kaj se je zgodilo v minulih treh letih.
 
Ko smo prvič pisali o vas, je imelo podjetje tri stebre. To še vedno velja?
Andrej Orožen: Še vedno imamo tri stebre. Eden je paradni, to je proizvodnja programske opreme, drugi steber so merilni instrumenti in tretji merilni sistemi. Programska oprema je namenjena meritvam, instrumenti so končni izdelki, ki vsebujejo našo programsko opremo, a jih v glavnem izdelujejo naši partnerji, merilni sistemi pa so namenjeni za kontrolo izdelkov v proizvodnji in so namenjeni za domači trg.
 
Jure Knez: Kar zadeva programsko opremo, nam je v določenih segmentih uspelo narediti najboljšo opremo za tehnične meritve na svetu. Po referencah in odzivu strank obravnavajo merilne instrumente z našo programsko opremo kot »high end« ponudbo. Že pred štirimi leti so imeli instrumenti podporo za video; pri testiranju avtomobilov, na primer, so lahko med meritvami analognih podatkov tudi na videu opazovali, kaj se dogaja z avtomobilom. To je bila takrat taka prednost, da so jo pozneje osvojili drugi konkurenti. Zdaj imamo že nove stvari. Z našo opremo lahko hkrati testirajo več vozil, izmenjujejo podatke, merijo razdalje med vozili. To je unikatna rešitev, ki je nima nihče drug na svetu. Vedno poskušamo biti prvi, to je tudi vodilo naše ekipe.
 
Lahko naštejeta nekaj referenc?
Jure Knez: Delamo na več segmentih, na področju avtomobilske industrije, letalske industrije …
 
… konkretna imena?
Jure Knez: V avtomobilski industriji »ni da ni«. Praktično vsi proizvajalci avtomobilov na svetu uporabljajo našo programsko opremo. Od Audija, BMW-ja in Mercedesa do ameriških in azijskih proizvajalcev. Daleč od tega, da je to edina merilna oprema, vendar se za meritve, ki zahtevajo veliko število kanalov, različnih vhodov, video, uporablja večinoma naša oprema.
 
To so najzahtevnejše meritve?
Jure Knez: Tako je.
 
Je res, da so vsa Nasina plovila opremljena z vašo opremo?
Jure Knez: Ne, ampak v telemetrijskem centru v Nasi vsa plovila spremljajo z našo programsko opremo. Zanimivo je, da je to šele tretja generacija merilnih instrumentov v vesoljskem programu. Najprej so imeli neke stare instrumente, potem papirnate zapisovalnike, zdaj imajo našo opremo.
 
Takrat ste rekli, da je vaša formula za uspeh, da imate inovacije, ki se prodajajo. To še vedno velja?
Andrej Orožen: Inovacije so tesno povezane z zahtevami naših kupcev, to je tista prava pot.
 
Jure Knez: Mi se moramo v bistvu samo odločiti, česa ne bomo delali. Že če pogledate naš referenčni seznam, si lahko mislite, koliko različnih želja in povpraševanj dobimo od kupcev. Ker so naši viri omejeni, moramo izbrati tiste stvari, ki so pomembne največ strankam.
 
Andrej Orožen: Jure je človek, ki ima zelo dobro razvit čut za vizijo - kaj se bo v avtomobilski ali drugi panogi obdržalo, kaj bo pa muha enodnevnica. Mi delamo izdelke, ki se ne uporabijo samo enkrat, ampak tiste, ki postanejo standard.
 
Jure Knez: Je pa res, da so možna velika presenečenja. Nikoli si nisem mislil, da je možno letno prodati toliko instrumentov za merjenje vibracij za človeško telo. To je bilo zame čisto presenečenje.
 
Vi torej razvijate izdelke, ki jih lahko prodate več kupcem.
Andrej Orožen: Naredimo tudi izdelke za enega kupca, če je dovolj velik. Nasa, na primer, je najprej kupila našo standardno programsko opremo. Šele potem so prišli do nas in naročili unikatne izdelke.
 
Koliko izdelkov prodate pod svojim imenom?
Andrej Orožen: Programsko opremo prodajamo pod svojo znamko Dewesoft, merilne instrumente pa delamo za avstrijski Dewetron in danski Brüel&Kjaer.
 
Kolikšen delež prihodkov ustvarite s programsko opremo?
Andrej Orožen: Letos bo polovica.
 
Računate na preskok in povečanje prodaje pod svojo blagovno znamko?
Andrej Orožen: To za nas ta trenutek ni prioriteta, čeprav nas seveda zanima.
 
Pred tremi leti sta mi rekla, da želita imeti podjetje z največ petnajst zaposlenimi. Danes vas je trinajst. Še vedno vztrajata pri prvotni viziji?
Jure Knez: Petnajst je lepa številka, lahko se reče, da je podjetje družinsko, da je zaposlenih za eno nogometno ekipo in da gredo lahko vsi skupaj smučat in počnejo druge neumnosti. Toda ne vem, ali nama bo uspelo. Že od vsega začetka sva imela idejo zmerne rasti. Eksponentne rasti ne moremo pričakovati, ker smo omejeni z inženirji. Mislim, da bo tako tudi v prihodnje.
 
Vztrajate pri maloserijski proizvodnji?
Jure Knez: Nam je prioriteta visoka dodana vrednost. Zavedati se moramo, kaj lahko delamo. Za velikoserijsko proizvodnjo z nizko dodano vrednostjo nismo na pravem mestu na svetu.
 
Kakšno dodano vrednost imate?
Andrej Orožen: 46 tisoč evrov na zaposlenega.
 
Jure Knez: Zame je bila finančna varnost vedno ena od zahtev pri vodenju podjetja. Čim večje je podjetje, tem trdnejše mora imeti finance, da lahko normalno dela. To velja še posebno za razvojno usmerjeno podjetje. Če mi naslednji dve leti ne izdamo nobenega računa več, smo lahko mirni. Ni nam treba najeti nobenega kredita.
 
Dewesoft vidite kot izrazito razvojno podjetje?
Andrej Orožen: Absolutno. Če pogledate naše razvojne ure, jih je 90 odstotkov.
 
Pred leti ste razmišljali o svojih podjetjih v tujini. Kako je zdaj s tem?
Andrej Orožen: Glede na to, koliko smo udeleženi na svetovnem trgu, se tudi zelo dobro zavedamo, kje naši izdelki niso prisotni in kje lahko širimo prodajo. Nismo prisotni še na vzhodnoevropskih trgih, zanimive so Romunija, Rusija, Ukrajina.
 
Jure Knez: Temu se še nismo odpovedali. Na novih trgih bomo ustanavljali samo prodajna predstavništva. Nimamo pa načrta, da bi razvoj selili v tujino, znanje je treba obdržati doma.
 
Se v vašem poslovanju že kaže gospodarska kriza?
Jure Knez: Ne še, ker izpolnjujemo še stara naročila. Je pa res, da se je kriza že pred časom »vohala«, zato zdaj delamo manjše, preprostejše instrumente. Po zadnjih odzivih s sejmov na Japonskem, Kitajskem, v Ameriki se mi zdi, da smo zadeli v polno. Avtomobilske družbe v času krize vlagajo v nove izdelke. Z manjšimi instrumenti smo našli tržno nišo, tako da si upam napovedati, da bo prihodnje leto za nas boljše kot letošnje. Vsaka kriza je tudi priložnost. Mislim, da imamo kar dober položaj, finančni in razvojni.
 
Andrej Orožen: Ko govorijo o krizi v avtomobilski industriji, vsi govorijo, da se je prodaja zmanjšala, nihče pa ne trdi, da se bo razvoj ustavil. In tudi ni pričakovati, da se bo ustavil. Tu se je pokazala Juretova vizija, o kateri sem prej govoril. Če bi začeli razvijati nove izdelke šele zdaj, ko se kaže kriza, bi jih dokončali leta 2010, ko bo krize konec. Mi pa smo že danes pripravljeni nove izdelke dati na trg.
 
Ali imate sestanke v podjetju še vedno za biljardno mizo?
Andrej Orožen: Strateška odločitev je jasna: prej bomo začeli zidati nove prostore, kot bomo umaknili biljard, zato da bi dobili dodaten prostor. Biljard ne gre iz hiše. Pokazal se je tako koristen.
 
Jure Knez: Problem je samo ta, da nas je že toliko, da se okrog biljardne mize vsi težko zberemo. Na eni strani imamo kapitalizem, želje po čim večjem dobičku, po drugi strani pa preživimo sodelavci toliko časa skupaj, da dobiček za podjetje ni primarno gonilo. Enako tudi za zaposlene plača ni glavni motivator, ko enkrat dosežejo določeno raven. Čeprav ko pogledamo številke, pa vidimo, da imamo dobička veliko, še preveč, niti porabimo ga ne.
 
Vidva sta lastniške deleže v podjetju razdelila med zaposlene.
Jure Knez: Začeli smo štirje lastniki, del podjetja pa je bil vedno namenjen za zaposlene. Zdaj nas je šest solastnikov, z novim letom se bo število povečalo.
 
Andrej Orožen: Od prvega leta smo v podjetju počeli tisto, o čemer se šele zdaj malo bolj govori. Prvo je, da smo del lastništva namenili zaposlenim, drugo pa, da vsako leto tudi del dobička razdelimo med zaposlene. Zavezali smo se, da nikdar ne pozabimo na to, da dobiček ustvarjajo zaposleni.
 
Ko smo pri Podjetniku govorili s podjetniki, ki so lastništvo razdelili med zaposlene, smo ugotovili, da jim je to v glavnem prineslo skrbi, produktivnost pa se ni povečala.
Jure Knez: Saj ni pričakovati, da bi bila produktivnost višja. Če nekdo dela dobro in daje vse od sebe, ne more potem delati 120-odstotno. Mislim, da gre pri delitvi lastniških deležev bolj za občutek, da so zaposleni del podjetniške zgodbe.
 
Kje vidita Dewesoft čez pet let?
Jure Knez: V tem trenutku je to težko reči. Mislim, da bomo preživeli; lahko rečem tudi, da bomo prisotni še na novih trgih. Kar zadeva izdelke, želimo delati merilne instrumente kot celoto, ne samo programske opreme, delali bomo tudi strojno opremo. To je tista naslednja stvar, ki bo pomenila nov preskok v podjetju. Število proizvodnih ur se bo povečalo. Zdi se mi ključno, da imamo proizvodnjo mehanskih komponent pod svojo streho, ker bomo lahko nove izdelke razvijali hitreje. Jasno vizijo imamo tudi pri razvoju programske opreme. V začetku prihodnjega leta bomo naredili bistven preskok, ki bo osnova za nadaljnjih pet let. To bo spet velik korak naprej pred konkurenti.
 
Pri vas je zanimivo dejstvo, da ste se pri 28 letih kot mlad doktor znanosti odpovedali akademski karieri in šli v podjetništvo. Kaj je bil razlog?
Jure Knez: Imel sem srečo, da sem na fakulteti imel mentorja, ki mi je rekel: »Ti moraš iti po svetu in delati realne stvari. Da te ne vidim na univerzi.« Tega sem se držal. In mislim, da je to prav.


Izkaznica
 
 
Podjetje: Dewesoft d.o.o.
Kraj: Trbovlje
Dejavnost: razvoj programske opreme, merilnih instrumentov in merilnih sistemov
Zaposleni: 13
Reference: Nasa, ekipe v formuli ena, večina avtomobilskih proizvajalcev, Bosch
Bonitetna ocena: A1 (D&B rating so izračunali v bonitetni hiši I)



Preberite še:

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *