Podjetnik logo
 

»Na svojem« - delo na domu

Avtor: Davorin Rogina in Nives Pahor | Objava: 10.10.2003

Delo na domu je eden svetovnih trendov. Omogoča človeku prijazen slog dela in niža stroške poslovanja. O tem naj razmislijo ne le nadobudni podjetniki, ampak tudi podjetja.



Delo na domu je eden od svetovnih trendov. Ljudje so danes vse manj pripravljeni žrtvovati svoj prosti čas in sploh življenje na račun dela. Zanimiv je tudi podatek, da vse več podjetij razmišlja o pomenu zdravega razmerja med delom in prostim časom svojih zaposlenih. Tako iščejo rešitve bodisi v prožnem delovnem času, polovičnem delovniku (zlasti za ženske), delu od doma in podobno. 
 
Za nasvet, kako lahko e-delo ali delo doma spremeni vaše življenje in odnos do dela, smo vprašali ljudi, ki jim je to že uspelo. Kot pravijo, je treba vložiti veliko truda in poguma, a na koncu se splača.  
 
Katja (prevajalka) živi in dela doma, kjer lahko spremlja odraščanje trinajstmesečnega sinčka in šestletne hčerke. Andro (računalniški oblikovalec oglasov, spletnih strani in video posnetkov po treh letih dela doma širi poslovanje in se seli iz domače sobe v najeto pisarno, a še vedno se ne more v celoti ločiti od doma, saj, kot pravi je učinkovitost doma veliko večja. Milenko (kuhar na domu), ki uživa v pripravljanju ribjih jedi in izletih po Sloveniji, z ženo Štefko in sinom Markom doma prek e-pošte in telefona sprejema naročila iz vse Slovenije in načrtuje menije za pripravo večerij na domu njihovih strank.
 
V nadaljevanju vam predstavljamo njihove zgodbe, ponujamo pa vam tudi nekaj praktičnih nasvetov, kako začeti. Kot boste videli, so to zgodbe vsakdanjih ljudi, ki so vzeli življenje v svoje roke, da bi zaživeli tako, kot so si vedno želeli, in prav s pomočjo novih tehnologij, ki omogočajo teledelo ali delo na domu, začeli uresničevati svoje sanje. Življenje so si organizirali tako, da so postali sami gospodarji svoje usode.
 
Nadaljevanje je vidno samo naročnikom!
 
Sodobne informacijsko-komunikacijske tehnologije omogočajo, da smo ves čas v stiku s poslovnimi strankami in da lahko vso papirno delo opravimo na daljavo. Pravzaprav je marsikdaj čisto vseeno, kje smo. In zakaj ne bi delali kar na domu? Ne nazadnje nam to omogoča znižati stroške poslovanja, vezane na najemnino.  
 
Toda že na začetku je pomembno opozorilo: samo tehnologije pa pri delu na domu ne pomenijo veliko, če niste strokovno usposobljeni na kakšnem področju (jeziki, oblikovanje, računovodstvo, mehanična opravila ...). Tehnologija sama po sebi omogoča le nove načine komunikacije in lajša neposredni stik med naročniki in izvajalci, ključnega pomena pa so tu še vedno vaša znanja in spretnosti. Tega se morate zavedati. Zato je tu toliko pomembnejše, da se, preden se odločite za karkoli, vprašate, ali imate dovolj znanja, da si boste zagotovili spodobno življenje.  
 
Ali je teledelo primerno za vas?  
 
Preden se odločite za delo na domu, se morate prepričati, ali je taka oblika dela res primerna za vas. Pri sebi morate razčistiti, zakaj si sploh želite teledela: ker čutite kronično pomanjkanje časa in iščete poti, kako postati storilnejši ter učinkoviteje izkoristiti svoj čas; ker vam je pisarna preveč moteča za vrsto dela, ki ga opravljate; ker želite živeti v svojem kraju, ne pa v oddaljenem mestu; ker želite svoje delo uskladiti s skrbjo za druge (otroci, ostareli sorodniki); ker preveč časa porabite za pot na delo in z njega; ker so vaše stranke na različnih lokacijah, zato je lažje delati na poti od ene stranke k drugi, kot pa se stalno vračati v pisarno; ker vzpostavljate podjetje in želite ohraniti splošne režijske stroške na minimumu; ker želite biti čim bolj neodvisni in sami upravljati s svojim časom ter delom. 
 
V člankih o teledelu novinarji tiste, ki ga že izvajajo, pogosto sprašujejo: »Kako se lahko zjutraj pripravite, da sedete za računalnik in začnete z delom?« ali »Zakaj raje ne ostanete dlje časa v postelji?« Odgovor je kratek in jasen: »Brez dela ni plačila!« Treba je plačati najemnino, posojila, kupiti hrano in tako naprej. Za preprostim novinarskim vprašanjem pa se skriva resna dilema, kako si organizirati delo, ko ni nikogar, da bi vam »dihal za ovratnik«, trkal na vrata .... Morda najtežja tema časovnega upravljanja je naučiti se reči ne motnjam, razen če res ne gre drugače.    
 
Kako podjetja gledajo na delo na domu 
 
Ena od možnosti za »mehak« začetek dela na domu je ta, da domov prenesete delo, ki ga opravljate za svojega delodajalca in se z njim zmenite za pogodbeno razmerje. Tako boste samostojni strokovnjak za podočje, ki ste ga pokrivali že kot zaposleni. Ta oblika sodelovanja se vse bolj širi v Evropski uniji, pri nas je pa takšnih primerov še malo, se pa stvari premikajo tudi pri nas. (O tem zrcalnem vidiku, torej o tem, zakaj naj bi delodajalci spodbujali delo na domu, v eni od prihodnjih številk).   
 
Prgišče poslovnih zamisli
 
Pregledali smo literaturo o delu na daljavo in za vas izbrskali nekaj zanimivih poklicev oziroma poslovnih rešitev. 
 
Prirejanje izobraževalnih tečajev na daljavo 
Izobraževanje na daljavo je v večini evropskih držav deležno precejšnjega zanimanja. Prav po zaslugi interneta se število online tečajev veča iz dneva v dan. Če ste tehnično pismeni, se znajdete z novo tehnologijo, in če ste specializirani za kak učni predmet (naj so to jeziki, tečaji za ustanavljanje podjetij, matematika, zgodovina, grafično oblikovanje, marketing, finance …), potem lahko razmišljate tudi o prirejanju tečajev na daljavo in postanete tutor.  
 
Odnosi z javnostmi za mala podjetja 
Samo večja podjetja si lahko privoščijo lasten oddelek, ki skrbi za tržno komuniciranje z okoljem, v katerem poslujejo. Danes pa imajo komunikacija s trgom in dobri odnosi z mediji vse večji pomen in tega se vse bolj zavedajo vsi, tako mali kot veliki podjetniki in podjetja. Zlasti mala podjetja bi bila verjetno zainteresirana, da bi kdo skrbel za njihovo komunikacijo z mediji in po potrebi tudi prirejal tiskovne konference ali manjše dogodke - seveda za sprejemljivo ceno. Najti taka podjetja in podjetnike je manj težko, kot si mislite. Morali bi le spremljati dogajanje v podjetju in najti novice, katerih objava v medijih bi na poslovanje podjetja pozitivno vplivala. Lahko gre tudi le za predstavitev novega izdelka ali storitve. Za delo potrebujete le računalnik, telefon ter dobre komunikacijske in pisne spretnosti. Plačilo take storitve je lahko po dogovoru tudi pavšalni mesečni znesek, za katerega morate opredeliti, kaj in koliko boste delali. 
 
Prirejanje porok, različnih praznovanj, seminarjev, konferenc ... 
Mnogi se še ravnajo po vodilu »naredi sam« ali s pomočjo prijateljev, sorodnikov ... Vse več pa je tudi takih, ki želijo prepustiti to nalogo drugim, se tako rešiti vseh skrbi in uživati v dogodku, kar se da. Ponudbo lahko širite s pomočjo prijateljev, pa tudi prek interneta, kamor lahko postavite preprosto stran s predstavitvijo svoje ponudbe. Dejansko lahko poskrbite za vse, od pošiljanja povabil do sprejemanja potrditev udeležbe, organizacije fotografiranja, glasbe, izbora hrane in postrežbe ... Za tako delo morate biti sposobni predvideti in hitro odpraviti morebitne težave, s smislom za organizacijo in individualno svetovanje strankam.Svoj zaslužek lahko ocenite v odstotkih glede na proračun za dogodek, recimo 15 odstotkov.   
 
Tajniška opravila  
Bistvo storitve je v tem, da ponudite tajniška opravila prodajalcem, svobodnim profesionalcem (novinarjem, prevajalcem, umetnikom ....), podjetnikom, ki so šele vzpostavili svoj posel. Iz svojega doma bi skrbeli za njihovo komunikacijo z strankami, sprejemanje faksov, navadne pošte in e-pošte, kopiranje dokumentov in drugih papirjev, tipkanje pisem in drugih dokumentov. Storitev vam lahko plačujejo na podlagi sprotnega dela ali pa se zmenite za mesečni pavšal.   
 
In še vrsto drugega ... 
Še veliko je poslovnih priložnosti z novimi tehnologijami, kot so različne vrste oblikovanj besedil, urejanje in pisanje besedil, programirano delo s preglednicami, urejanje podatkovnih zbirk z zahtevnejšimi podatkovnimi poizvedbami, grafično oblikovanje in namizno založništvo, oblikovanje enostavnih in multimedijskih predstavitev, oblikovanje oglasov, spletna analitika, knjigovodstvo, računovodstvo .... Počnemo lahko res različne stvari, delo pa lahko na spletu tudi najdemo: znani so denimo ameriški strežniki, na primer http://ework.com/exchange.cfm, kjer posredujemo svoj portfelj znanj in tekmujemo za delo.   
 
Koristni internetni naslovi Pri iskanju ideje in napotkov za učinkovito delo na domu lahko naletite na tisoče spletnih naslovov, a mnogi so le krinka za agresivno oglaševanje storitev in izdelkov, zato previdnost ni odveč. Nekaj koristnih e-naslovov: http://www.yourhomebiz.com - koristni napotki za začetek, pomoč pri organizaciji dela na domu, ne glede na to, ali se ukvarjate s tradicionalno dejavnostjo (obrtjo) ali modernejšo dejavnostjo, ki temelji na e-poslovanju. http://www.homeworks.com - stran Paula in Sare Edwars, pionirjev na področju samozaposlitve, pa tudi avtorja številnih knjig dela na domu. Sta tudi avtorja knjige The Best Home Business for the 21st Century, ki se jo splača prebrati. http://www.homebusiness.com – stran ameriškega združenja za delo na domu, ponuja različne storitve, kot so pravne, finančne, zavarovanja ... (tudi ideja za posel pri nas) www.ahbbo.com – ponuja precej praktičnih napotkov in predstavlja številne podjetniške priložnosti. http://www.homebiznews.com – e-revija, štirinajstdnevnik z idejami, trendi, nasveti, novimi izdelki .... iz sveta dela doma. Vredno jo je vsake toliko pogledati, da ste na tekočem z dogajanjem. Še nekaj e-strani s posebnim poudarkom na ženskah: http://www.herhomeoffice.com http://www.bizymoms.com

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *